Tara reclamelor tampite

Ante Scriptum: Dragi cititori ai blogului. Toti ce 12 care sunteti fideli🙂 Articolul de mai jos ii apartine lui Komicaminolta, caruia i-am propus acum 2 saptamani sa devina co-autor si sa contribuie cu articole pe blogul meu. Sunt convins ca o sa faca o treaba grozava, cea mai buna dovada fiind primul sau material care e foarte reusit.

Nu lucrez in domeniu si nici nu am cine stie ce abilitati, dar am avut numeroase ocazii in care sa imi verific exitenta bunului simt din dotare. Atat cat ma duce mintea, o reclama ar trebui sa se adreseze unui grup tinta din populatie si sa urmareasca o idee coerenta si un mesaj coerent.

Citeam cu ceva timp in urma intr-un newsletter parerea unui expert in domeniu cum ca in Rromania se fac reclame proaste din cauza ca nu sunt bani suficienti. Eu cred ca prostia spusa de el il depaseste in inaltime. Ce au banii cu ideile tampite sau cu agramatismele care abunda in reclamele noastre? Ca sa vedem cum stam cu ideea coerenta, hai sa luam de exemplu reclama care ne-a bantuit o buna perioada de timp acum vreo doi ani si care acum a reaparut in alta forma.

0511-0703-1312-3727_Scared_Person_Spraying_Insect_Repellent_On_a_Huge_Mosquito_clipart_imageE vorba de aceea in care produsul „omoara tantarii DEFINITIV”! A vazut cineva vreodata un tantar mort temporar? MORT TEMPORAR? Pana acum, in ignoranta mea, credeam ca moartea e definitiva. Dar acum, imi dau seama ca si prostia e definitiva..Hai sa vedem cum stam cu coerenta mesajului, care cred ca este in buna masura data de coerenta limbajului. Si aici, ne apare in ochi cu litere de foc reclama care suna ceva in genul „parfumul anilor cei mai frumosi” care contine agramatisme la greu. Cred ca s-au chinuit ca sa rastalmaceasca cat mai tampit exprimarea corecta de „parfumul celor mai frumosi ani”. Suna prea romaneste, mintea lor snoaba trebuia sa inventeze ceva pe masura lor. Si cu asta, ajungem usor la ideea de inceput, anume cea cu grupurile tinta. Aici, exemple sunt cu nemiluita. Pentru simplul fapt ca toate reclamele sunt in limba engleza. Unul din scopurile pe care la presupun ca le are de indeplinit o reclama este cresterea vanzarilor. Cine vrea si are timp, sa ia logo-ul „Beleieve the rainbow” sau asa ceva si sa il scrie cu litere mari pe o hartie curata. Apoi, cu hartia in mana, sa se suie in masina (daca are, daca nu poate lua un taxi) si sa opreasca la prima casa din prima comuna pe soseaua Bucuresti-Ploiesti. Sau Bucuresti-Urziceni. Sau pe ce varianta prefera muschiul lui. Ajuns acolo, sa ciocaneasca la usa, sa salute si sa intrebe aborigenul care ii va deschide cum se traduce acest mesaj. Sau altul, de exemplu „Shake it your way”. Sau care mesaj vrea el pentru ca toate sunt la fel. Pe cat punem pariu ca respectivul cetatean (sau cetateanca) se va uita crucis? E si normal pentru ca asemenea mesaje se adreseaza vorbitorilor de limba engleza care bantuie doar creierele lor snoabe si nicidecum Rromania.

Dar hai sa ducem experienta la un nivel mai elevat. Cine vrea sa participe trebuie sa scrie pe o coala de hartie (alta, nu tot aia) cu litere mari de tipar ADVERTISING. Apoi, folosind mijloacele RATB (daca nu are masina personala), sa parcurga ce traseu doreste el in Bucuresti (atentie, din Bucuresti) si sa se opreasca la prima usa a primului bloc intalnit si sa sune la prima usa a primului apartament. Dupa ce va spune buna ziua (sau buna seara, depinde cand ajunge acolo), sa ii arate civilului care ii va deschide foaia de hartie si sa ii ceara sa PRONUNTE cuvantul scris. Pe ce mai dam un pariu ca respectivul il va pronunta gresit? Mai mult, va pune si accentul la fel de gresit.

Si atunci, nu vi se pare normal ca sa apara intrebarea legitima CUI SE ADRESEAZA RECLAMELE RROMANESTI? Ce idei snoabe bantuie creierele incinse ale muncitorilor nostri din advertising? Cum isi vor atiunge reclamele scopul lor minimal de crestere a vanzarilor daca cea mai mare parte a populatiei nu le inteleg? Isi inchipuie cumva ca tara e bantuita de vorbitori de limba engleza care abia asteapta sa citeasca sau sa auda reclamele lor idioate ca sa cumpere ceva? Daca da, atunci e vai de curul lor! Vreau sa zic, al celor din advertising.

  1. Mie imi plac alea din afara . E jale cu reclamele noastre . Bebe meu insa e foarte atent la reclame😀

  2. Mi-ar placea sa lucrez intr-o firma de publicitate, dar intr-una reala nu din aia in care faci copii xerox sau laminari…🙂

    • mielu007
    • 18 Octombrie 2009

    Andrei, pot sa-ti spun ca e o meserie misto chiar daca nu e mereu asa grozav cum isi imagineaza cei mai multi.
    Oricat de multe idei indraznete ai avea tu aproape intotdeauna nu sunt in concordanta cu „valorile brand-ului” si trebuie sa faci mereu compromisuri de care nu esti intotdeauna mandru.In mare parte a timpului nici macar nu faci asta, te ocupi cu tot felul de chestii marunte si banale.

    • somerio
    • 20 Octombrie 2009

    Mie imi place reclama de la Timisoreana. Aia cu butoiul care se rostogoleste prin diverse peisaje…

    La sfarsit, un mosulica il gaseste, il foloseste un timp… si-i da drumu’ din nou la vale…

    Sloganul: „povestea merge mai departe”

    Mi se pare foarte inspirata iar melodia „RAR” a lu’ Nicu Alifantis este pusa perfect acolo…

    Asta e o parere neavizata… a unui privitor care n-are nici in clin nici in maneca cu publicitatea…

    • somerio
    • 20 Octombrie 2009

    aaaa, si inca ceva…

    sa stii ca nu numai la noi se fac reclame proaste… crede-ma.
    alea de la detergentii de vase care sunt luate de p-afara sunt penibile…

    Chiar, aia de la parodontax, sau cum ma-sa se numeste… cu ala care-si scuipa dintele in chiuveta… cum vi se pare ?

    • komicaminolta
    • 20 Octombrie 2009

    Somerio, nu sunt obisnuit cu asemenea expresii, dar eu o consider SINISTRA. Probabil ca, la o reclama cu un tratament de slabit, vor arata secvente de la un crematoriu…

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: