Kali mera

1__Kalimera_Koukla_viewPrietenul meu Mihăiţă este la prima lui vizită în Grecia. Au fost cazaţi într-un hotel de care sunt mulţumiţi, mâncarea e bună, vremea e de vis şi apa mării neasemuit de curată. Deci, toate condiţiile ca să se simtă bine. Mai puţin fiica lui care îşi doreşte o saltea de plajă. Momentan, singura problemă a lui este necunoaşterea limbii. Pentru că nu ştie decât o expresie: Kali mera. Dar îi este frică să o folosescă, aşa că foloseşte varianta în limba română de bună ziua ori de câte ori intră sau iese din hotel. Evident, gazdele şi-au dat seama de abilităţile lui şi îi răspund pe măsură, fără exagerări lingvistice, dar pe limba lor. Adică în greceşte.

Melania, soţia lui, îl sfătuieşte că e mai politicos să îşi salute interlocutorii tot pe greceşte; ar fi mai elegant, spune ea. Aşa încât, dialogul de forma Bună ziua-Kali mera avut cu personalul hotelului, s-a transformat în Kali mera-Kali mera. Chiar de a doua zi au început mersul la plajă, ocazie cu care Mihăiţă a descoperit o tonetă cu articole de profil lângă intrarea pe plajă. La insistenţele copilei se hotărăşte ca la prima ocazie să se oprească la tonetă şi să îi cumpere o saltea. Zis şi făcut. În ziua următoare, în drum spre plajă, se opresc la toneta cu pricina şi el, ca un adevărat bărbat, ia taurul de corne şi se adresează vânzătoarei. El: Kali mera! Vânzătoarea: Bună ziua!

Articol psotat de Komicaminolta

  1. Da… am fost si eu prima data in Grecia acum vreo 2 ani. Daca ziceam ca sunt din Romania, ma iubeau toti grecii. Nu stiu de ce.
    Cateva tips@tricks:
    – daca mergi in Atena, nu te caza in centru (Omonia) e cel mai rau famat!😀
    – alte expresii pe care le poti folosi (in greaca bineinteles): ti kanis = ce faci/ce mai faci; eucharisto = multumesc; kalimera kalispera = inseamna cam acelasi lucru, cred totusi ca se folosesc in momente diferite ale zilei insa nu sunt sigur😀; si mai sunt si injuraturile, bineinteles, dar nu cred ca e bine sa le folosesti totusi ca si turist😀
    – daca ajungi in Grecia iti recomand sa treci si prin Salonic/Tesalonic/Thessaloniki, merita!

    • mielu007
    • 9 Noiembrie 2009

    Eu am fost prin Paralia Katerini si m-am simtit foarte bine. Am avut niste aventuri interesante cu camere video furate, bani falsi, negri infractori si bere de 20 de euro dar astea o sa apara intr-un post viitor🙂

    • komicaminolta
    • 9 Noiembrie 2009

    Andrei Lefter, îţi mulţumesc că eşti un cititor fervent al post-urilor mele. Te rog să-mi dai voie să vin cu câteva completări: kanis vine de la verbul kanun=a face. Ti kanis este forma pt. pers. a III-a singular şi se traduce cu ce faci. Forma pliticoasă este ti kanete, ce faceţi. Kali mera=bună ziua (mera=zi), iar kali spera=bună seara. Kali spera se foloseşte după ora prânzului, dar când vrei să foloseşti termenul de ‘seară’ ca delimitare în timp, se spune ‘vradi’ (meno os to vradi=stau până diseară). De ceva timp se mai foloseşte kalo mesimeri (ca în engleză=bună dupăamiaza, good afternoon). Seara, la despărţire se foloseşte întotdeauna kali nihta=noapte bună. Sunt singurele saluturi cu referire la momente ale zilei. Altfel, oamenii se salută cu ia sas=vă salut, ia su=te salut sau herete=am onoarea (este un salut de defernţă pt. profesori sau personalităţi). Despre Salonic, ce să zic? Ai mare dreptare, merită, merită, merită! Musteşte de istorie! Vin şi eu cu o recomandare lângă tine: nu vizitaţi oraşele greceşti în zile de sărbători religioase! Sunt închise toate magazinele.
    Mielule, abia aştept să văd povestirile tale despre Grecia. Cred că într-o viaţă anterioară am fost grec, pentru că prea mult îmi place Grecia…

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

